Schadeclaims
'Zekerheid leveren bij schade' is de belangrijkste belofte die een verzekeraar moet nakomen. Het aantal consumenten dat daar geen vertrouwen meer in heeft, is in twee jaar tijd explosief gestegen tot 40%. Als consument met een schadeclaim moet je vaak je gelijk halen bij een grote, soms logge instantie. Je voelt je soms als een David tegen Goliath.
Of het nu gaat om een verzekeringsclaim, een letselschadeclaim of een andere schadeclaim. De gedupeerde (klant) bevindt zich vaak in een ondergeschikte positie ten opzichte van allerlei instanties wat betreft kennis en macht. De rol van de mediator is om evenwicht te brengen in de relatie tussen klant en instantie.
Vertrouwen in claimafhandeling
Het vertrouwen dat consumenten hebben in een goede/snelle claimafhandeling is in het afgelopen jaar gedaald. Meende in 2010 nog 79% van de consumenten dat ze ervan op aan kunnen dat de verzekeraar zorgt voor een goede claimafhandeling als zij schade hebben geleden, in 2011 denkt daar nog maar 66% zo over!
Ook het vertrouwen van consumenten dat de schadeclaim wordt vergoed, is gedaald. Zo is slechts de helft van de consumenten van mening dat de kans dat de schade wordt vergoed groot is. Verder denkt 44% van de consumenten dat de verzekeraars standaard eerst claims afwijzen.
De Nederlandse verzekeringsmaatschappijen behandelen jaarlijks circa 3 miljoen schadeclaims van particulieren. In de steekproef bleek dat in 28% van de gevallen de consumenten een negatieve ervaring te hebben gehad met een verzekeraar.
Advocaat of mediator?
Er bestaat een toenemende behoefte om conflicten met schadeclaims niet meer via de rechter, maar sneller, efficiƫnter en relatief goedkoop op te lossen met hulp van een onafhankelijke professionele bemiddelaar; de mediator. Partijen kiezen er in een vroeg stadium voor om te voorkomen dat hun geschil escaleert en de kosten exploderen. Ook worden partijen in gerechtelijke procedures steeds vaker door de rechter naar mediation verwezen en bereiken dan alsnog een oplossing.
Het Mediators Network beschikt over deskundige mediators met inhoudelijke kennis van schade, verzekeringen en pensioenen. Zij zijn bevoegd te bemiddelen in alle verzekeringskwesties.